postheadericon ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣMΟΣ

THIREOS
TΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΔΙΑΚΟΠΤΟΥΚΩΔ.: 9060024Δ/ΝΣΗ Π.Ε. ΑΧΑΪΑΣ
Έδρα σχολείου: Διακοπτό – 250 03                                                             Τηλέφωνο-Fax: 2691041697
e-mail: mail@dim-diakopt.ach.sch.gr
Ιστοσελίδα:  https//:dim-diakopt.ach.sch.gr
Διευθυντής του Σχολείου:Αριστάρχου Αντώνιος Εκπ/κός Μουσικής ΠΕ-79.01
Υποδ/ντρια  του Σχολείου:Ράτσου Αναστασία Δασκάλα
ΠΕ-70
Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων:Στυλιανός Φίλης 

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2023-2024

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

  1. Εισαγωγή

Σκοπός του Σχολείου είναι να συμβάλει στην ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών, ώστε, ανεξάρτητα από φύλο και καταγωγή, να έχουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες, να γίνουν υπεύθυνοι, ελεύθεροι, δημοκρατικοί πολίτες. Το Σχολείο είναι ο χώρος που οι μαθητές ζουν πολλές ώρες, μαθαίνουν, σκέφτονται, δημιουργούν, συνάπτουν σχέσεις με συνομηλίκους, παίζουν, χαίρονται, αντιμετωπίζουν δυσκολίες και καλούνται να επιλύσουν “προβλήματα”, διαμορφώνοντας σταδιακά συμπεριφορές και στάσεις ζωής. Για να υλοποιηθεί αποτελεσματικά το πολυδιάστατο έργο του Σχολείου και να επιτευχθούν οι στόχοι του, απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ύπαρξη κανόνων. Στο κείμενο που ακολουθεί με τον γενικό τίτλο «Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Σχολείου» περιγράφεται το πλαίσιο λειτουργίας της σχολικής μας μονάδας και ο τρόπος που κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας ενεργεί μέσα στο πλαίσιο αυτό. Με τον όρο “σχολικός κανονισμός” εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματώνεται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου και αποβλέπουν στη διαμόρφωση ενός παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος, το οποίο θα εξασφαλίζει τη συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, με αμοιβαίο σεβασμό,  ανοχή και αναγνώριση. Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου μας είναι εναρμονισμένος με την ισχύουσα νομοθεσία, τη σύγχρονη παιδαγωγική αντίληψη και την εμπειρία των προηγούμενων χρόνων λειτουργίας του Σχολείου μας.   Συντάχθηκε με εισήγηση του Διευθυντή του Σχολείου και  με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων, των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων καθώς και του εκπροσώπου του Δήμου μας. Επίσης θα εγκριθεί από τη Σύμβουλο Εκπαίδευσης που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του σχολείου μας καθώς και από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης. Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους κοινοποιείται σε όλους τους γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται με την έναρξη του σχολικού έτους στον ιστότοπο του Σχολείου.  Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής μας κοινότητας: της διεύθυνσης του Σχολείου, των εκπαιδευτικών και του βοηθητικού προσωπικού, των μαθητών, των γονέων και κηδεμόνων. Ο Κανονισμός επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του Σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.

  • ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Α. Διδακτικό ωράριο

Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων του υποχρεωτικού προγράμματος και του ολοήμερου, τα διαλείμματα, ο χρόνος διδασκαλίας κάθε διδακτικού αντικειμένου καθώς και η έναρξη και λήξη του διδακτικού έτους καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις και αποφάσεις του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. Ανακοινώνονται στους γονείς και τα παιδιά με την έναρξη του διδακτικού έτους και αναρτώνται στην ιστοσελίδα του Σχολείου. Για το σχολικό έτος 2023-2024 το πρόγραμμα του σχολείου μας διαμορφώνεται ως εξής:

Υποχρεωτικό πρόγραμμα

Υποδοχή των μαθητών και των μαθητριών στο σχολείο: 08.00- 08:15.

Έναρξη 1ης διδακτικής περιόδου: 08:15.

Λήξη υποχρεωτικού προγράμματος- αποχώρηση μαθητών και μαθητριών: 13:15 (εξάωρο)

Ολοήμερο πρόγραμμα (μόνο για τους μαθητές και τις μαθήτριες του σχολείου που συμμετέχουν στο Ολοήμερο)

Έναρξη λειτουργίας των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 13:20

Λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου προγράμματος: 15:50.

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και των μαθητριών που είναι εγγεγραμμένοι στο Ολοήμερο πρόγραμμα δηλώνουν από την αρχή της σχολικής χρονιάς την ακριβή ώρα αναχώρησης από το σχολείο στις 14:55 ή στις 15:50.

Β. Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου

 Το Σχολείο μας εφαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις εγκυκλίους του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α και εξειδικεύεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων με ευθύνη του Διευθυντή. Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται έγκαιρα για προγραμματισμένες ή έκτακτες (γνωστές όμως εκ των προτέρων) αλλαγές που προκύπτουν στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.

Γ. Πρωϊνή Προσέλευση – Αποχώρηση  μαθητών

       Στο διάστημα από 8.00΄- 8.15΄οι μαθητές/τριες προσέρχονται στο σχο-

λείο και παραμένουν στο χώρο του προαυλίου, εκτός εάν οι καιρικές συνθήκες δεν το επιτρέπουν. Είναι αυτονόητο ότι η έγκαιρη προσέλευση συμβάλλει καθοριστικά στην εύρυθμη λειτουργία του Σχολείου, ενώ η καθυστέρηση επηρεάζει αρνητικά τη διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας εντός της τάξης. Γι’ αυτό και είναι απολύτως αναγκαίο να τηρείται πιστά ο χρόνος προσέλευσης. Γι΄ αυτό όταν κάποιος μαθητής καθυστερήσει δικαιολογημένα, έρχεται στο σχολείο κατά τη διάρκεια του 1ου διαλείμματος και όχι κατά τη διάρκεια του 1ου διδακτικού δίωρου. Όταν κάποιος μαθητής καθυστερεί συστηματικά να προσέλθει (οι 2 πρώτες φορές δικαιολογούνται από τον/ην εκπαιδευτικό της τάξης) την  επόμενη φορά ενημερώνεται  ο  Διευθυντής που αναλαμβάνει με τη  συνεργασία του γονέα να αντιμετωπίσει το πρόβλημα.

Οι μαθητές δεν αποχωρούν από το σχολείο πριν από τη λήξη των μαθημάτων. Αν παραστεί ανάγκη κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), η αποχώρηση γίνεται πάντοτε με συνοδεία γονέα ή κηδεμόνα και, φυσικά, κατόπιν συνεννόησης με την/ον υπεύθυνη/ο εκπαιδευτικό της τάξης και τη Διεύθυνση του Σχολείου.  Ο συνοδός–γονέας  υπογράφει Υπεύθυνη Δήλωση παραλαβής του/της  μαθητή/τριας.

Με στόχο την απρόσκοπτη και ομαλή αποχώρηση και για την αποφυγή κινδύνου ατυχήματος στον εξωτερικό χώρο οι εκπαιδευτικοί που βρίσκονται στην τάξη την τελευταία ώρα συνοδεύουν τους μαθητές στο προαύλιο. Οι μαθητές κατευθύνονται ανάλογα με το μέσο αποχώρησής τους  προς την κεντρική είσοδο όσοι αποχωρούν με ταξί ή με γονείς και προς τη συρόμενη πόρτα όσοι αποχωρούν με λεωφορείο. Οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί μεριμνούν για την ομαλή έξοδο των μαθητών από το χώρο του σχολείου δίνοντας προτεραιότητα στην επιβίβαση των μαθητών στα μέσα μαζικής μεταφοράς συνεργαζόμενοι με τη Σχολική Τροχονόμο. Όταν αποχωρήσει το πρώτο κύμα των δημόσιων μεταφορών, επιτρέπουν την αποχώρηση των μαθητών των οποίων οι γονείς βρίσκονται σε αναμονή στον εξωτερικό χώρο. Οι μαθητές που συνοδεύονται καθημερινά κατά την αποχώρησή τους, δε φεύγουν ποτέ από το σχολείο χωρίς γονέα – συνοδό. Οι γονείς/κηδεμόνες που συνοδεύουν  τους  μαθητές κατά την αποχώρηση οφείλουν να προσέρχονται

έγκαιρα για την παραλαβή των παιδιών τους. Σε περίπτωση που, λόγω κωλύματος, ο συνοδός αδυνατεί να βρίσκεται στο σχολείο την ώρα αποχώρησης, οφείλει να ενημερώσει τηλεφωνικά το Σχολείο. Σε περιπτώσεις δυσμενών καιρικών συνθηκών το σχολείο προβλέπει χώρους αναμονής και τροποποίηση της διαδικασίας, ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η έκθεση γονέων και μαθητών στις καιρικές συνθήκες δίχως να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλεια των μαθητών. Όσοι από τους μαθητές και τις μαθήτριες αποχωρούν χωρίς συνοδεία γονέων/κηδεμόνων περιλαμβάνονται σε κατάσταση που έχει διανεμηθεί σε όλους τους εκπ/κούς (μετά  από κατάθεση σχετικής Υπεύθυνης Δήλωσης των γονέων/κηδεμόνων τους στην έναρξη του σχολικού έτους) .Τέλος, μετά την παρέλευση του πρώτου εικοσαλέπτου από τη λήξη του προγράμματος, δηλαδή  μετά τις 13.35΄, εάν παραμένει μαθητής στο χώρο του σχολείου, ειδοποιούνται τηλεφωνικώς οι γονείς του από τους εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς για την άμεση παραλαβή του παιδιού.

Δ. Φοίτηση μαθητών

      Το Σχολείο αποτελεί το φυσικό χώρο αγωγής και μάθησης, ακριβώς γιατί εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις συγκεκριμένης και οργανωμένης προσπάθειας για την επίτευξη των στόχων της αγωγής. Γι’ αυτό η φοίτηση των μαθητών είναι υποχρεωτική και η συμμετοχή τους σε όλες τις εκδηλώσεις πρέπει να είναι ενεργός και συστηματική. Οι σχολικές γιορτές, εθνικές ή άλλου τύπου (π.χ. λήξης σχολικού έτους), καθώς και οι εκπαιδευτικές επισκέψεις αποτελούν μέρος της σχολικής ζωής και συμβάλλουν στην αποτελεσματική πραγμάτωση του εκπαιδευτικού έργου, γι’ αυτό οι μαθητές απουσιάζουν από αυτές μόνο αν έχουν σοβαρό λόγο. Η ελλιπής φοίτηση υπονομεύει το εκπαιδευτικό έργο και δυσχεραίνει την πρόοδο των μαθητών. Την ουσιαστική αλλά και την τυπική ευθύνη απέναντι στο σχολείο και την πολιτεία για τη φοίτηση των μαθητών, φέρουν κατά το νόμο οι γονείς/κηδεμόνες τους. Σε περίπτωση απουσίας μαθητή οι γονείς οφείλουν να ενημερώνουν έγκαιρα το Σχολείο (είτε τηλεφωνικά είτε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου). Αλλά και ο/η υπεύθυνος/η εκπαιδευτικός της τάξης οφείλει να επικοινωνεί με την οικογένεια, όταν πρόκειται για μακρόχρονη (πάνω από 2 ημέρες) ή επαναλαμβανόμενη απουσία μαθητή.   Οι μαθητές οφείλουν να τηρούν το ωράριο του καθημερινού προγράμματος, την ώρα έναρξης των μαθημάτων και κάθε άλλης σχολικής εκδήλωσης (πρωινή προσευχή, εορταστικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές εξορμήσεις, κ.ά.). Η απουσία από το σχολείο δικαιολογείται, μόνον όταν συντρέχει σοβαρός λόγος (ασθένεια, έκτακτα οικογενειακά γεγονότα). Όσον αφορά στη συμμετοχή των παιδιών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, καθώς και στις αθλητικές δραστηριότητες του σχολείου, είναι απαραίτητη η συμπλήρωση Ατομικού Δελτίου Υγείας για τους μαθητές των τάξεων Α’, και Δ’ σύμφωνα με σχετική εγκύκλιο.

Ε. Διαλείμματα

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος δεν επιτρέπεται η παραμονή των μαθητών στις αίθουσες ή στους διαδρόμους για λόγους ασφάλειας. Κανένας και για κανένα λόγο δε μένει στην αίθουσα μόνος του. Το διάλειμμα είναι χρόνος ικανοποίησης σωματικών αναγκών, αλλά και χρόνος παιχνιδιού κι ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων. Οι μαθητές φροντίζουν στο τέλος του διαλείμματος να έχουν ήδη τελειώσει το φαγητό τους και να έχουν ικανοποιήσει τις σωματικές τους ανάγκες. Για οποιοδήποτε πρόβλημα αντιμετωπίζουν απευθύνονται στους εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο. Μόλις χτυπήσει το κουδούνι για μάθημα οι μαθητές/μαθήτριες προσέρχονται στον προκαθορισμένο  χώρο  συγκέντρωσης, χωρίς να τρέχουν ή να σπρώχνονται, όπου τους παραλαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί με τους οποίους έχουν μάθημα και τους συνοδεύουν στην αίθουσα διδασκαλίας ή στο προαύλιο σε περίπτωση που έχουν το μάθημα της Φυσικής Αγωγής. Σε περίπτωση κακοκαιρίας έχουν οριστεί από τον Σύλλογο Διδασκόντων οι προκαθορισμένοι χώροι παραμονής των μαθητών και μαθητριών.

ΣΤ. Σχολική εργασία

      Οι μαθητές και μαθήτριες παρακολουθούν και συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή διδακτική διαδικασία και δεν παρακωλύουν το μάθημα σεβόμενοι το δικαίωμα των συμμαθητών και συμμαθητριών τους για μάθηση. Για την απρόσκοπτη διεξαγωγή του μαθήματος φέρνουν μαζί τους καθημερινά τα απαραίτητα βιβλία και μόνο ότι είναι απαραίτητο για τη σχολική εργασία τους. Όταν ανατίθεται στα παιδιά εργασία για το σπίτι (κατ’ οίκον εργασία) αυτή είναι σχεδιασμένη από τον εκπαιδευτικό της τάξης σύμφωνα με τις ανάγκες και το επίπεδο του κάθε μαθητή και της κάθε μαθήτριας. Οι κατ’ οίκον εργασίες ενίοτε αποτελούν συμπλήρωμα της εργασίας που γίνεται στην τάξη. Τα παιδιά μαθαίνουν να εργάζονται μόνα τους, να δημιουργούν, να αυτενεργούν, να είναι υπεύθυνα. Οι γονείς/κηδεμόνες συμμετέχουν στη μελέτη του παιδιού τους, επιβλέποντάς το, βοηθώντας το να αναστοχάζεται επί των πρακτικών μελέτης του. Στόχος είναι το παιδί να μάθει να διαβάζει αυτόνομα, όσον το δυνατό νωρίτερα ακολουθώντας την πορεία της φθίνουσας καθοδήγησης. Οι γονείς/κηδεμόνες δεν διεκπεραιώνουν τις εργασίες του παιδιού αντί αυτού και αποφεύγουν να του προκαλούν άγχος. Η εμπιστοσύνη μεταξύ γονέων/κηδεμόνων και εκπαιδευτικών έχει κοινό στόχο την υγιή ανάπτυξη παιδιών με ολοκληρωμένη προσωπικότητα.

Ζ. Αντιμετώπιση έκτακτων κινδύνων/αναγκών

      Η σχολική μονάδα, ως λειτουργικός χώρος φιλοξενίας και δραστηριοποίησης ευάλωτης ομάδας του πληθυσμού, όπως είναι τα παιδιά, απαιτούν αυξημένο βαθμό ετοιμότητας έναντι των κινδύνων από φυσικές καταστροφές. Για την προστασία από σεισμούς και άλλα επικίνδυνα φυσικά φαινόμενα

 επικαιροποιείται τακτικά (κάθε χρόνο και όταν υπάρχει ανάγκη) το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου και υλοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους. Ο Διευθυντής  στην αρχή του σχολικού έτους και σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Επίσης ενημερώνουν τους μαθητές/μαθήτριες για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών. Διευκρινίζεται ότι οι μαθητές/μαθήτριες δεν αποχωρούν από το σχολείο μόνοι τους αλλά παραδίδονται στους γονείς/κηδεμόνες τους ή σε άλλα πρόσωπα που οι γονείς/κηδεμόνες έχουν ορίσει γραπτώς για τον σκοπό αυτό. Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας (όπως η περίοδος που πριν λίγα χρόνια διανύσαμε) ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων όλοι οφείλουμε να συμμορφωνόμαστε και να ακολουθούμε ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.

3. ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ – ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ

Α. ΜΑΘΗΤΕΣ

       Η συνεργασία των μαθητών είναι απαραίτητη, για να διατηρηθεί ένα κατάλληλο για εργασία και μάθηση περιβάλλον την επιτυχία του σκοπού αυτού οι μαθητές οφείλουν:

 ● να συμπεριφέρονται με ευγένεια και σεβασμό στους εκπαιδευτικούς και τους συμμαθητές τους.

● να βοηθούν τους μαθητές των μικρών τάξεων στα προβλήματα που τυχόν αντιμετωπίζουν (π.χ. να τους δίνουν χώρο για παιχνίδι), όπως και τους νέους μαθητές του Σχολείου, δείχνοντάς τους ότι είναι καλοδεχούμενοι στο νέο περιβάλλον.

● να συμπεριφέρονται φιλικά σε όλους τους συμμαθητές τους και να προστατεύουν ενεργητικά όσους δέχονται πειράγματα ή άλλου είδους βία.

● να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο, ακολουθώντας διαδοχικά τα παρακάτω βήματα:

1. Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με αυτόν που έχουν τη διαφορά.

 2. Απευθύνονται στον υπεύθυνο εκπαιδευτικό τμήματος

 3. Απευθύνονται στον Διευθυντή.

Σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς, ενεργούν άμεσα και ακολουθούν τα παραπάνω βήματα.

● να πετούν τα σκουπίδια τους στους κάδους και όσα ανακυκλώνονται στους ειδικούς κάδους, ώστε το σχολικό περιβάλλον να διατηρείται καθαρό.

● να χρησιμοποιούν μόνο τις τουαλέτες των μαθητών, σύμφωνα με το φύλο τους και να τηρούν τους στοιχειώδεις κανόνες υγιεινής (π.χ. τα χαρτιά στους κάδους, τακτικό πλύσιμο χεριών, κλείσιμο της βρύσης). Δεν εισέρχονται σε τουαλέτες άλλου φύλου ούτε σε αυτές των εκπαιδευτικών για κανένα λόγο.

●  να μη μαλώνουν ή να χειροδικούν ή να ασκούν οποιουδήποτε είδους βία (λεκτική, σωματική, ψυχολογική, διαδικτυακή) προς τους συμμαθητές τους. Η βία απαγορεύεται κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.

● να μην προσβάλλουν τους συμμαθητές τους για λόγους εμφάνισης (π.χ. για το ύψος ή το βάρος τους), εθνικούς, θρησκευτικούς ή φυλετικούς.

● να μη  διαδίδουν φήμες για συμμαθητές τους  ή να αποκλείουν συμμαθητές τους από ομαδικές δραστηριότητες, παρακινώντας και άλλους να κάνουν το ίδιο ή να τους ειρωνεύονται και να ασκούν κακόβουλη κριτική.

● να μη γράφουν ή να ζωγραφίζουν ή να χαράζουν τους τοίχους και τα θρανία.

● να μην προβαίνουν σε χρήση ή φθορά πραγμάτων συμμαθητών τους  και του σχολείου. 

● να μη φέρνουν στο σχολείο σε έντυπη ή ψηφιακή μορφή υλικό με προκλητικό ή ακατάλληλο περιεχόμενο.

● να μη φέρνουν στο σχολείο ηλεκτρονικά μέσα επικοινωνίας (κινητά τηλέφωνα, «έξυπνα» ρολόγια κλπ).

Παιδαγωγικός έλεγχος

Το Σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι, ώστε οι μαθητές να αναστοχάζονται, να συνειδητοποιούν τις πράξεις τους, καθώς και  ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες. Στόχος να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Στο παιδαγωγικό αυτό πλαίσιο οι ποινές που μπορεί να επιβληθούν είναι οι ακόλουθες:

α). Παρατήρηση

β). Επίπληξη

γ). Παραπομπή στο Διευθυντή

δ). Ενημέρωση γονέων

ε). Ενημέρωση Συλλόγου Διδασκόντων

στ). Ενημέρωση Σύμβουλου Εκπαίδευσης

ζ). Αλλαγή τμήματος

η). Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος

Οι ποινές ακολουθούν  

Αρμόδια όργανα για την επιβολή των ποινών

  • των περιπτώσεων α), β) και γ) είναι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου,
  • της περίπτωσης δ) ο Διευθυντής με τον εκπαιδευτικό της τάξης
  • των περιπτώσεων ε), στ) και ζ) ο Διευθυντής και ο Σύλλογος Διδασκόντων και
  • της περίπτωσης η) ο Σύλλογος Διδασκόντων με τη συναίνεση του γονέα. Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.

Β. ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ

Οι εκπαιδευτικοί επιτελούν έργο υψηλής κοινωνικής ευθύνης. Στο έργο τους περιλαμβάνεται η εκπαίδευση, η διδασκαλία και η διαπαιδαγώγηση των μαθητών. Οι εκπαιδευτικοί:

● Προσέρχονται στο σχολείο και αποχωρούν από αυτό με βάση το διδακτικό και εργασιακό τους ωράριο και δεν παραβιάζουν το χρόνο έναρξης και λήξης των μαθημάτων.

● Παραμένουν στο σχολείο για εκτέλεση καθηκόντων που η Διεύθυνση του σχολείου τους αναθέτει εντός του εργασιακού τους ωραρίου. 

●Παρίστανται στην πρωινή συγκέντρωση των μαθητών και φροντίζουν για τη σωστή παρουσία του τμήματός τους.

● Είναι υπεύθυνοι της τάξης για την ώρα που διδάσκουν. Επιτρέπουν την απομάκρυνση μαθητή από την  αίθουσα διδασκαλίας μόνο για έκτακτη σωματική ανάγκη. Μαθητής που νιώθει αδιαθεσία απομακρύνεται από την αίθουσα με συνοδό και ταυτόχρονα ενημερώνεται ο Δ/ντής. Σε περίπτωση προβλήματος συμπεριφοράς μαθητή που δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί από τον/την εκπαιδευτικό ενημερώνεται ο Διευθυντής για τη συμπεριφορά του μαθητή άμεσα ή στο διάλειμμα, ανάλογα με τη βαρύτητά της.

● Προγραμματίζουν την ποιοτική διδασκαλία των αντικειμένων τους με τη χρήση κατάλληλων εποπτικών και ψηφιακών μέσων.

● Φροντίζουν πριν ξεκινήσει η διδακτική ώρα να έχουν στην τάξη τους τα απαραίτητα υλικά με βάση τον προγραμματισμό της διδασκαλίας τους, ώστε να μη χρειάζεται να απομακρυνθούν από την τάξη ή να στείλουν μαθητή στο γραφείο.

● Στην έναρξη του διαλείμματος υπενθυμίζουν στα παιδιά να πάρουν μαζί τους τα απαραίτητα (δεκατιανό, νερό, ζεστά ρούχα), φροντίζουν για τον αερισμό της τάξης και αποχωρούν από την τάξη τελευταίοι κλειδώνοντας την αίθουσα. Αν βρίσκονται με τους μαθητές σε άλλο χώρο (π.χ. σε κάποιο εργαστήριο) συνοδεύουν τους μαθητές στην αίθουσά τους προκειμένου να πάρουν τα ατομικά τους είδη (φαγητό, νερό, ρούχα).

● Στην αλλαγή ώρας μαθήματος χωρίς διάλειμμα παραμένουν στην αίθουσα έως την είσοδο του αντικαταστάτη τους και μετά αποχωρούν.

● Προσέχουν το ύφος και τη μορφή της γλώσσας που χρησιμοποιούν και συμπεριφέρονται με σεβασμό στους μαθητές δίνοντάς τους πρότυπο για τη συμπεριφορά των ίδιων προς τους συμμαθητές τους.

● Κατά τη διάρκεια του μαθήματος δε χρησιμοποιούν τα κινητά τους τηλέφωνα ή μη μόνο για τις ανάγκες της διδακτικής πράξης.

● Οφείλουν, και όταν ακόμη δεν είναι εφημερεύοντες, να ελέγχουν τους μαθητές, όταν αντιλαμβάνονται οποιαδήποτε λάθος συμπεριφορά τους.

● Φροντίζουν για την ασφάλεια των μαθητών και την τήρηση της τάξης κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στο σχολείο και κατά την πραγματοποίηση εκδηλώσεων, οι οποίες γίνονται με ευθύνη του σχολείου.

  • Δεν επιτρέπουν την έξοδο των μαθητών πριν το χτύπημα του κουδουνιού από τις αίθουσες. Μόνο οι εφημερεύοντες μπορούν λίγο νωρίτερα από τη λήξη των μαθημάτων να βγουν συνοδεύοντας τους μαθητές τους για να προετοιμάσουν την αποχώρηση των υπολοίπων.

● Εξασφαλίζουν την καλή εικόνα  μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας αλλά και στο σχολικό χώρο με τήρηση των κανόνων δημοκρατικής συμπεριφοράς. Παράλληλα, προσπαθούν να ευαισθητοποιήσουν τους μαθητές σε θέματα που αφορούν την καθαριότητα, την υγιεινή και την αισθητική του χώρου στον οποίο φοιτούν.

● Καλλιεργούν συνειδητά το αίσθημα της αυτοπειθαρχίας και της κοινωνικής συνείδησης στους μαθητές.

● Σέβονται την προσωπικότητα, τις ιδιαίτερες ανάγκες και τις κοινωνικές, πολιτιστικές, θρησκευτικές ή φυλετικές ιδιαιτερότητες του μαθητή.

● Αναφέρουν στο Διευθυντή κάθε υποψία που έχουν για τυχόν παραμέληση ή κακοποίηση μαθητή.

● Φροντίζουν να ενημερώνονται για τυχόν χρόνια προβλήματα υγείας ή ιδιαιτερότητες των μαθητών τους.

● Οργανώνουν σε εύλογο χρόνο από την έναρξη του σχολικού έτους συγκέντρωση γονέων της τάξης τους προκειμένου να  γνωριστούν και να επικοινωνήσουν στους γονείς τον τρόπο εργασίας τους, τις προσδοκίες από τους γονείς και τον τρόπο με τον οποίο οι γονείς μπορούν να συνεπικουρήσουν το έργο αυτό στο σπίτι.

● Ενημερώνουν γονείς και κηδεμόνες για το ήθος και την επίδοση των μαθητών ατομικά και δίνουν οδηγίες για την υποστήριξη της εργασίας των μαθητών στο σπίτι. Η ενημέρωση γίνεται σε τακτική βάση και σε ημέρες και ώρες εκτός διδακτικού ωραρίου μία φορά τον μήνα. Η ημέρα και ώρα ορίζεται και κοινοποιείται στους γονείς από τον κάθε εκπ/κό από την αρχή του σχολικού έτους.

● Τηρούν την απαραίτητη εχεμύθεια σχετικά με τις αποφάσεις και συζητήσεις στον Σύλλογο Διδασκόντων για τις επιδόσεις ή τη συμπεριφορά των μαθητών και για κάθε άλλο θέμα που αφορά συμβάντα στον χώρο του Σχολείου.

● Συνεργάζονται μεταξύ τους, ειδικά όταν διδάσκουν στο ίδιο τμήμα, και ανταλλάσσουν απόψεις.

●Οι εκπαιδευτικοί με την εν γένει συμπεριφορά τους οφείλουν να αποτελούν πρότυπο για τους μαθητές τους και να συνεισφέρουν στη διαμόρφωση ήρεμου, ευχάριστου και συνεργατικού κλίματος μέσα στο σχολείο. Στις μεταξύ τους σχέσεις είναι απαραίτητο να υπάρχει αμοιβαίος σεβασμός και να τις χαρακτηρίζει η ειλικρινής, συναδελφική και ανθρώπινη επικοινωνία.

Γ. ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ

                      Ο Διευθυντής βρίσκεται στην κορυφή της πυραμίδας της σχολικής μονάδας και, ως εκ τούτου, είναι ο υπεύθυνος της σχολικής μονάδας.

           Γι΄ αυτό και :

  • Συντονίζει και καθοδηγεί τους εκπαιδευτικούς στο έργο τους, θέτει μαζί τους υψηλούς στόχους και δρα έτσι, ώστε να εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις επίτευξης των στόχων αυτών για ένα Σχολείο σύγχρονο, δημοκρατικό και ανοιχτό στην κοινωνία.
  • Είναι υπεύθυνος για την ομαλή λειτουργία του Σχολείου και το συντονισμό της σχολικής ζωής με βάση την υπάρχουσα νομοθεσία και τις νόμιμες αποφάσεις του Συλλόγου Διδασκόντων..
  • Σε συνεργασία με την Υποδιευθύντρια, με τον Ενδοσχολικό Συντονιστή, τον Παιδαγωγικό Σύμβουλο – Μέντορα και τον Σύλλογο Διδασκόντων φροντίζει για τη λήψη κάθε μέτρου, το οποίο συμβάλλει στην καλύτερη λειτουργία του Σχολείου.
  • Ασκεί με δικαιοσύνη, σύνεση και δημοκρατικό πνεύμα τα καθήκοντά του.
  • Επικοινωνεί με τους μαθητές και απευθύνεται σε αυτούς με αγάπη, ενδιαφέρον και φροντίδα για όποιο ζήτημα ανακύπτει.
  • Αντιμετωπίζει με παιδαγωγική ευθύνη κάθε αποκλίνουσα  μαθητική συμπεριφορά, κάνοντας παρατηρήσεις, υποδείξεις, ανακαλώντας στην τάξη αυτούς που διέπραξαν παραπτώματα.
  • Είναι υπεύθυνος μαζί με τους εκπαιδευτικούς για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του διδακτηρίου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών.
  • Φροντίζει να καλύπτονται οι διδακτικές ώρες σε περίπτωση απουσίας εκπαιδευτικού τροποποιώντας το ημερήσιο πρόγραμμα διδασκαλίας και χρησιμοποιώντας  τρόπους που ο Σύλλογος Διδασκόντων έχει αποφασίσει για την κάλυψη τους σύμφωνα με το γράμμα και το πνεύμα της κείμενης νομοθεσίας.
  •  Έχει την ευθύνη για τη σύνταξη του Ωρολογίου Προγράμματος με γνώμονα την αποδοτική λειτουργία του.
  • Έχει τακτική επαφή με τους γονείς, επιδιώκοντας την ανάπτυξη πνεύματος συνεργασίας ανάμεσα στο Σχολείο και την Οικογένεια, με στόχο πάντα το όφελος των μαθητών.
  • Συνεργάζεται με τον Σύλλογο Γονέων για θέματα ασφάλειας και υγιεινής των υποδομών, βελτίωσή τους και ενίσχυσης  των εποπτικών μέσων.
  • Συγκαλεί το Σχολικό Συμβούλιο, την πρώτη φορά με την έναρξη του σχολικού έτους, προκειμένου να ενισχυθεί η συνεργασία όλων των παραγόντων της σχολικής κοινότητας με στόχο τη βελτίωση και ενίσχυση των υποδομών της σχολικής μονάδας. 

Δ. ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΚΗΔΕΜΟΝΕΣ

Οι γονείς και κηδεμόνες:

 ● Συμπεριφέρονται προς όλους εκπαιδευτικούς, μαθητές ή άλλους γονείς με ευγένεια, σοβαρότητα και σεβασμό.

● Ενημερώνονται τακτικά  για την πρόοδο και συμπεριφορά του παιδιού τους από τους εκπαιδευτικούς της τάξης στην καθορισμένη ημέρα και ώρα τακτικής συνάντησης (οι ώρες έχουν καθοριστεί και είναι αναρτημένες στον πίνακα ανακοινώσεων και στην ιστοσελίδα του σχολείου). Απασχόληση εκπ/κού για ενημέρωση δεν επιτρέπεται σε καμία άλλη ώρα παρά μόνο μετά από συνεννόηση με τον/την  ίδιο/α.

● Προσέρχονται και στο τέλος κάθε τριμήνου, κατόπιν πρόσκλησης από το Σχολείο, για τη παραλαβή του ελέγχου βαθμολογίας και για ενημέρωση.

● Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις ανακοινώσεις που μεταφέρουν οι μαθητές σε έντυπη μορφή αλλά και να παρακολουθούν το ηλεκτρονικό τους ταχυδρομείο και την ιστοσελίδα του σχολείου, ώστε να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του Σχολείου. Τονίζεται ότι η καλή ενημέρωση δημιουργεί αίσθημα ασφάλειας και χτίζει σχέσεις  εμπιστοσύνης μεταξύ σχολείου και οικογένειας.

● Γνωστοποιούν στον/ην υπεύθυνο/η εκπαιδευτικό της τάξης και στη Διεύθυνση του Σχολείου κάθε ιδιαιτερότητα που αφορά τη σωματική και ψυχική υγεία του παιδιού τους.

 ● Ενημερώνουν τη Διεύθυνση του Σχολείου, εάν κάποιος από τους γονείς απολέσει (ή δεν έχει) την επιμέλεια/κηδεμονία του παιδιού.

●Οι δυσκολίες και τα προβλήματα που προκύπτουν πρέπει να αντιμετωπίζονται σαν  προκλήσεις και ευκαιρίες βελτίωσης, ανάπτυξης και ενδυνάμωσης παιδαγωγικών, διδακτικών, και άλλων πρακτικών. Γι΄ αυτό,  όταν υπάρχει οποιοδήποτε πρόβλημα, αυτό συζητείται με τον/ην υπεύθυνο/η εκπαιδευτικό και στη συνέχεια, αν χρειαστεί,  με το Διευθυντή του Σχολείου που θα φροντίσουν να λυθεί το πρόβλημα. Δεν επιτρέπεται σε κανέναν από τους γονείς και κηδεμόνες και, γενικότερα, σε κανένα ενήλικο άτομο να κάνει παρατηρήσεις, να επιπλήττει ή να τιμωρεί παιδί στο χώρο του σχολείου.

Ε. ΒΟΗΘΗΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ

Το βοηθητικό προσωπικό (καθαρίστριες, σχολική τροχονόμος) οφείλει να βρίσκεται στο χώρο του σχολείου το καθορισμένο ωράριο και να ασκεί με επιμέλεια τα καθήκοντά του. Οι εκπαιδευτικοί δεν απευθύνονται στο βοηθητικό προσωπικό για ό,τι σχετίζεται με το έργο του, αλλά αναφέρουν τις παρατηρήσεις τους στο Διευθυντή και εκείνος φροντίζει για τα περαιτέρω. Οι καθαρίστριες οφείλουν να ασφαλίζουν κάθε υλικό που τυχόν μπορεί να βλάψει τους μαθητές και να κρατούν την αποθήκη πάντα κλειδωμένη, ενώ απευθύνονται στο Διευθυντή για τυχόν προβλήματα που αντιμετωπίζουν και δέχονται παρατηρήσεις και εντολές για το έργο τους μόνο από αυτόν. Το βοηθητικό προσωπικό οφείλει να συμπεριφέρεται στους μαθητές, τους γονείς τους και τους εκπαιδευτικούς με τον δέοντα σεβασμό και να περιορίζεται αυστηρά στα καθήκοντά του.

  • ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΝΟΝΤΑΣ

Ένα ανοιχτό, συνεργατικό, συμπεριληπτικό και δημοκρατικό Σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων (μαθητών/μαθητριών, εκπαιδευτικών, Διευθυντή, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικής Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης), για να επιτύχει στην αποστολή του. Η συνυπογραφή και τήρηση από όλους ενός Συμβολαίου με κανόνες συμπεριφοράς οδηγεί στη δημιουργία μιας αρμονικής σχέσης μεταξύ των μελών της σχολικής μας κοινότητας όπου κάθε μέλος της να γνωρίζει με την είσοδό του σε αυτή τα όρια μέσα στα οποία θα δραστηριοποιείται και θα λειτουργεί καθημερινά. Βασικός  στόχος  του περιγραφόμενου Κανονισμού είναι οι μαθητές/μαθήτριες να διαμορφώσουν την προσωπικότητά τους, να διαπαιδαγωγηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και να αποκτήσουν δεξιότητες οι οποίες έχουν βασικό και κυρίαρχο ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία και ταυτόχρονα αποτελούν δεξιότητες ζωής, όπως η δημιουργικότητα, ο αυτοέλεγχος, η συναίσθηση της ευθύνης, η συνεργασία, η ενσυναίσθηση, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αλληλοκατανόηση, η αποδοχή της διαφορετικότητας, ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση, η προστασία της υγείας, καθώς και η εδραίωση της ισότητας, της αλληλεγγύης και της δημοκρατίας.

Διακοπτό, 14 Οκτωβρίου 2023

   Ο Διευθυντής

                                                                                            Αριστάρχου Αντώνιος

THIREOS

     

                                                        

Ημερολογιο
Απρίλιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930